Schijnzwanger

  • Marleen

    Ik heb een maltezer van 5 jaar. Nu ontdekte de dierenarts vorige week bij toeval dat ze schijnzwanger is. Voor mij is dit mijn eerste hond, van schijnzwanger weet ik eigenlijk alleen dat het maar lijkt alsof ze zwanger is, maar het niet is. Volgens de dierenarts kan ze als gevolg hiervan baarmoederontsteking krijgen. Ik moet als het met 14 dagen niet over is, met haar terugkomen.

    Ik merk eigenlijk niets bijzonders aan haar, ze is net zo vrolijk als anders, schijnt nergens last van te hebben, gedraagt zich ook niet anders. Is er iets dat ik kan doen om die schijnzwangerschap “op te heffen” zeg maar?

  • Chanel

    Mijn eerste maltezer was ook schijnzwanger.Dat begon ook op 5 jarige leeftijd nadat ze een neste had gehad.

    Bij haar was het wel goed te merken.Ze sleepte heel veel met knuffels naar haar mandje alsof het puppies waren en haar borstklieren waren ietsjes opgezet.

    Je kunt er niets aan doen alleen sterillisatie helpt.

    Gewoon wachten totdat het overgaat.Zeker als je helemaal niets merkt aan je hond.

    Ik zou persoonlijk nog even mee wachten met sterilliseren.Als ze een baarmoederonsteking zou hebben zie en ruik je dat wel(vies ruikende uitvloeing uit haar vulva)

    Dan wel naar de dierenarts!!!!

    Tegenwoordig krijg meteen bij een dierenarts te horen dat een teef veel kans heeft op baarmoederontsteking en dat je het beste kunt laten sterilliseren.Liefst al op de leeftijd van 6 maanden.

    Ik ben daar geen voorstander van.

    Waarom zou je,in de natuur gaat alles zijn gangetje.Daar hoort ook loopsheid bij en ja…soms ook weleens een baarmoederontsteking,helaas.

    Als je je hondje laat sterilliseren wil nog niet zeggen dat ze dan heel erg oud gaat worden.

    Dit is mijn persoonlijke mening.

    Succes met je hondje.

  • Marleen

    Gelukkig…nog iemand die er geen voorstander van is om in een gezonde hond te gaan snijden. Ik kreeg inderdaad toen we ons hondje net hadden en ik voor de eerste keer met haar voor controle ging al te horen dat ik haar beter voor de eerste loopsheid kon laten sterriliseren. Ik heb dat toen bewust niet laten doen. De loopsheid neem ik op de koop toe, dat hoort erbij, dat wist ik toen ik een hond ging aanschaffen.

    Maar volgens jou hoef ik dus niets te doen? Ik merk nog steeds niets aparts aan haar, ze eet en drinkt normaal, is net als anders lekker aanhankelijk en ik heb niet het idee dat ze ergens last van heeft (vloeiing uit de vulva heb ik ook niet kunnen ontdekken).

  • petra

    Hoi marleen als ik jouw was zoek een andere dokter en kijk meer op internet want daar staat ook meer over schijn zwanger.

    Zelf heb ik 5 maltezers waarvan 4 teefjes ,een keer een nestje gehad en heb toen zelf de twee teefjes gehouden en een teefje ging naar familie van mij ,dat teefje is al loops geweest en die werd echt schijnzwanger ,ze gaan zoeken naar een plek met speeldiertjes zoals knuffels en gaan soms trillen en dikke tepeltjes en daar kan soms melk uitvloeien voor de hond geen pretje. Nu heeft ze de tweede loopsheid gehad en het wordt alleen maar erger de schijnzwanger ,dus hebben ze besloten om haar te laten helpen.

    Mijn eigen 2 teefjes heb ik nog niet laten helpen en de andere wel.Graag laat ik alles zoals het hoort ,maar ik heb ook een reutje en dan moet je toch goed opletten.

    Er is niks aan te doen toch het is gewoon natuurlijk. Maar ik zou je hondje niet laten helpen omdat je geen reutje hebt hoef jij je geen zorgen te maken.Dikke kus aan je hondje.(tu)

  • Chanel

    De maltezer teef van mijn vriendin is 18 jaar geworden ,altijd gezond geweest en niet gesterilliseerd.Dus dat kan ook.

    Sterilliseren kost toch al gauw tussen de €200,00 en €300,00.

    Tja, een dierenarts moet ook leven…

    Zou het alleen geadviseerd worden omwille van de gezondheid van het dier?

    Ik zet er soms vraagtekens bij.

    Ik had voor mijn verhuizing een andere dierenarts van de oude stempel en die sprak nooit over sterillisatie.De nieuwe da begon bij mijn nieuwe pup bij de derde enting al over sterillisatie te spreken.

    Maar nogmaals: als je iets niet vertrouwd bij je hond dan wel altijd naar een dierenarts gaan!!

  • petra

    Weet je het is je eigen hondje en een da kan je advies geven maar niet verkondigen dat het beter is om haar te laten helpen.

    Bij deze opmerking knap ik meteen af van een da. En ja het kost heel veel geld ,maar als het echt moet dan moet het maar liever niet .Groetjes en veel plezier verder met je hondje.